Visuele screening

Fixatie Disparatie

Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurd, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken.

Om een indruk te geven hoe een patiënt met fixatie disparatie teksten ervaart, wordt aan de hand van de onderstaande plaatjes inzicht gegeven.

Het is zeer aannemelijk om te veronderstellen dat een FD-patiënt tijdens een dyslexieonderzoek vaak als dyslectisch zal worden beschouwd.
Signalering

Onjuiste samenwerking van de ogen kan worden gesignaleerd bij iemand met de volgende kenmerken:

Klachten algemeen:

  • Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning
  • Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
  • Branderige ogen
  • Nekklachten
  • Droge ogen
  • Lusteloosheid

Klachten in de sport en/of bij Lichamelijke Opvoeding:

  • Balans en evenwicht is verstoord
  • Oog-handcoördinatie klopt niet
  • Tijdens de balsport kan men niet goed timen en/of inschatten op welke plek in de ruimte een bal aankomt

Klachten in het onderwijs en/of in de praktijk:

  • Slordig handschrift
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen
  • Bij het hardop lezen klink het hakkelig
  • Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak
  • Hoofd niet rechthouden tijdens de studie, Een bal niet zien aankomen of uit een andere hoek dan de werkelijkheid

Foto: praktijkvoorbeeld van een kind met FD in de klas

Handschrift kind groep 4:

 

Kubustekeningen en handschrift van leerlingen in de brugklas van het VOVoorbeeld 1.

Voorbeeld 2.
Screening en begeleiding van kinderen met FD

In Nederland zijn veel (para)medici en onderwijsprofessionals in staat om in nauwe samenwerking met de FON oogzorgprofessionals kinderen met FD professionele begeleiding en nazorg te geven. Ook kan men bij hen terecht voor een voorscreening van de visuele vaardigheden en de aanwezigheid van de FD.

Bron : Functioneel Optometrie Nederland
Sandy van Eijsden is aangesloten bij FON en erkend als Visueel Screener


Meer over LEREN LEREN Methode...

Externe links:

Cito.nl

agsdix-null

Correspondentie adres:

Bureau beeldvisie Purmerend
Sandy van Eijsden
D.H. Camarastraat 166
1447 ZN Purmerend
tel : +31642928662

agsdix-null

Registraties:

  • AGB code: 41411587
  • SKJ nr : 140017915
  • KvK     : 37145602
agsdix-null
skjeugd.nl
LEREN LEREN Methode
Leren Leren Methode