Cognitieve gedragstherapie

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Voor veel klachten, zoals angsten, overmatig piekeren en depressies werkt cognitieve gedragstherapie het beste. Dit is een therapievorm waarin je leert anders te denken en te doen. Door op een nieuwe manier te kijken naar situaties, krijgen deze een andere betekenis en kunt je er op een betere manier mee omgaan.
Cognitieve gedragstherapie is een samensmelting van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. Bij cognitieve therapie gaat men ervan uit dat je gedachten invloed hebben op je gevoel. Gedragstherapie richt zich met name op het verband tussen dat wat je doet en dat wat je voelt.

Cognitieve gedragstherapie als ondersteuning binnen het onderwijs

Tijdens de cognitieve gedragstherapie kijken we samen naar gedragspatronen en negatieve gedachten die de problemen met leren en of op school zouden kunnen veroorzaken. Wanneer voel je je niet fijn op school en of thuis en waarom niet, waar ben je wellicht bang en of onzeker over en wat zijn helpende en niet helpende gedachten en hoe ga je bijvoorbeeld om met faalangst en of andere negatieve gedachten. We kijken naar en werken aan je zelfbeeld en je krijgt handvatten om (weer) vanuit een positieve ik naar dingen te kijken en te werken.

“Goed in je vel dan leer je wel”